STATUT
STOWARZYSZENIA PRAWORZĄDNY SULECHÓW
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę "Praworządny Sulechów" i w dalszej części statutu zwane jest "Stowarzyszeniem".
- Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach i jest dobrowolnym i trwałym zrzeszeniem członków realizujących wspólnie statutowe cele mające charakter niezarobkowy.
§ 2
Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Sulechów, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Stowarzyszenie ma osobowość prawną.
§ 4
Stowarzyszenie używa własnego logo i stempla z nazwą w pełnym brzmieniu.
§ 5
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków, może również zatrudniać pracowników etatowych.
Rozdział II
Cele i środki działania stowarzyszenia
§ 6
Celem stowarzyszenia w szczególności jest:
- podejmowanie i realizowanie inicjatyw na rzecz dobra gminy Sulechów oraz jej mieszkańców,
- podejmowanie i wspieranie inicjatyw zmierzających do rozwoju gminy, które mieszczą się w obszarze kompetencji samorządu szczebla gminnego oraz innych, które służą jej rozwojowi,
- prezentowanie opinii i stanowisk wypracowanych przez stowarzyszenie i jego członków zainteresowanym jednostkom administrującym sprawami publicznymi,
- gromadzenie i upowszechnianie wszelkich informacji i dokumentacji obejmującej procesy integracji europejskiej,
- aktywizacja środowisk do promowania społeczeństwa obywatelskiego,
- działalność na rzecz upowszechniania standardów etycznego funkcjonowania w społeczności lokalnej.
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- tworzenie warunków współdziałania instytucji i osób zrzeszonych w stowarzyszeniu,
- wymianę wiedzy i informacji niezbędnych do rozwoju członków stowarzyszenia,
- współpracę z innymi organizacjami o podobnych celach działającymi w kraju i zagranicą poprzez realizację wspólnych projektów i programów,
- współdziałanie z samorządem lokalnym, organizacjami rządowymi i pozarządowymi, instytucjami edukacyjnymi, fundacjami i innymi organizacjami,
- wspieranie współdziałania członków stowarzyszenia z jednostkami administrującymi sprawami publicznymi,
- pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych stowarzyszenia,
- organizowanie konferencji, seminariów i spotkań tematycznych z inicjatywy zainteresowanych osób i instytucji,
- działalność wydawniczą,
- inne działania zbieżne z podstawowymi celami stowarzyszenia.
§ 8
Stowarzyszenie wspiera środowisko lokalne zainteresowane organizacją i realizacją celów zbliżoną do celów statutowych stowarzyszenia oraz stanowi płaszczyznę wymiany wiedzy i informacji na temat potrzeb i osiągnięć środowiska lokalnego w tym zakresie.
Rozdział III
Członkowie stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkami stowarzyszenia mogą zostać osoby akceptujące statutowe cele i środki działania stowarzyszenia.
§ 10
- Członkowie stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
- Członkami stowarzyszenia mogą zostać osoby o nienagannej opinii środowiska i chcące uczestniczyć w działalności na rzecz krzewienia szeroko rozumianych zasad etycznych nie stojących w sprzeczności z systemem cywilizacji łacińskiej.
- Członkami zwyczajnymi mogą być osoby desygnowane przez przynajmniej dwóch członków założycieli i zaakceptowane przez zarząd stowarzyszenia.
- Osoby fizyczne jako założyciele stowarzyszenia nabywają członkostwo z chwilą wpisania stowarzyszenia do rejestru.
- Po zarejestrowaniu stowarzyszenia członkostwo nabywane jest po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej, przedstawieniu listu rekomendacyjnego dwóch członków zwyczajnych stowarzyszenia oraz podjęciu przez zarząd uchwały o wpisaniu w poczet członków.
§ 11
Członkami wspierającymi stowarzyszenie mogą zostać polskie i zagraniczne jednostki organizacyjne oraz osoby fizyczne, prowadzące działalność zgodną z celami statutowymi stowarzyszenia, które złożą pisemną deklarację członkowską oraz deklarację w zakresie świadczeń na rzecz stowarzyszenia.
§ 12
Członkami honorowymi stowarzyszenia mogą być polskie i zagraniczne osoby prawne, fizyczne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
§ 13
Godność członka honorowego nadaje w drodze uchwały Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia osobie lub jednostce organizacyjnej, która poniosła szczególne zasługi dla realizacji statutowych działań stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia może nadać szczególnie zasłużonemu członkowi godność Honorowego Prezesa.
§ 14
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- udziału w Walnym Zgromadzeniu stowarzyszenia z głosem stanowiącym,
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia,
- udziału we wszystkich formach działalności stowarzyszenia.
§ 15
Członkowie wspierający mają prawo do:
- udziału w Walnym Zgromadzeniu stowarzyszenia z głosem doradczym,
- udziału we wszystkich formach działalności stowarzyszenia.
§ 16
Członkowie honorowi mają prawo do:
- udziału w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym,
- udziału we wszystkich formach działalności stowarzyszenia.
§ 17
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz stowarzyszenia,
- popierać działalność stowarzyszenia, propagować jego idee i cele statutowe,
- opłacać regularnie składki członkowskie w wysokości i na zasadach ustalonych przez Walne Zgromadzenie.
§ 18
Członkowie wspierający mają obowiązek:
- przestrzegać postanowień statutu oraz uchwał władz stowarzyszenia,
- popierać działalność stowarzyszenia, propagować idee i cele statutowe.
§ 19
Członkostwo w stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- pisemnego zrzeczenia się członkostwa stwierdzonego uchwałą zarządu,
- wykluczenia na wniosek zarządu przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów za czyn niehonorowy lub działanie na szkodę stowarzyszenia,
- utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,
- śmierci członka.
Zarząd może podjąć uchwałę o wykreśleniu z listy członków osób, które przez okres pełnego roku kalendarzowego nie opłaciły składki członkowskiej.
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
§ 20
Władzami stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 21
- Członkami zarządu stowarzyszenia mogą być osoby, które prowadzą działalność mieszczącą się w granicach zadań i funkcji stowarzyszenia.
- We władzach, o których mowa w § 20 pkt. 2 i 3 tę samą funkcję można sprawować przez dwie kolejne kadencje.
§ 22
- Walne zgromadzenie jest najwyższą władzą stowarzyszenia.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- wybór i odwołanie zarządu i komisji rewizyjnej,
- przyjęcie corocznego sprawozdania z działalności zarządu i udzielenie zarządowi absolutorium z wykonania przezeń obowiązków,
- przyjęcie corocznego sprawozdania komisji rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyznania statusu honorowego członka stowarzyszenia,
- zmian statutu stowarzyszenia,
- rozwiązanie stowarzyszenia i jego likwidacja oraz związane z tym rozporządzanie majątkiem stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich.
§ 23
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych stowarzyszenia
z zastrzeżeniem, że uchwały o zmianie statutu i rozwiązaniu stowarzyszenia wymagają większości co najmniej dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych. Quorum obowiązuje podczas głosowania podjętego w pierwszym terminie posiedzenia.
- Głosowanie jest jawne, chyba że Walne Zgromadzenie postanowi inaczej z zastrzeżeniem, że wybory do władz stowarzyszenia są tajne.
§ 24
- Walne Zgromadzenie może być zwoływane w trybie zwyczajnym i nadzwyczajnym.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez zarząd przynajmniej raz w roku kalendarzowym.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane przez zarząd w każdym czasie z własnej inicjatywy na wniosek komisji rewizyjnej lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków zwyczajnych.
- W przypadku jeśli zarząd nie zwoła nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia na wniosek, o którym mowa w ust. 3 w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku na piśmie, komisja rewizyjna uprawniona jest do zwołania nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
- Zawiadomienie o Walnym Zgromadzeniu zawierające termin i miejsce posiedzenia wraz z załączonym porządkiem obrad powinno być skutecznie doręczone członkom zwyczajnym stowarzyszenia co najmniej na 10 dni przed planowanym terminem jego odbycia.
§ 25
Zarząd stowarzyszenia kieruje pracą stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
§ 26
- Zarząd wybierany jest przez walne Zgromadzenie spośród zwykłych członków stowarzyszenia.
- Zarząd skład się z pięciu członków. Kadencja członków zarządu trwa 4 lata.
- Posiedzenia zarządu mogą odbywać się poza siedzibą stowarzyszenia.
- Posiedzenia zwoływane są nie rzadziej niż raz na kwartał z własnej inicjatywy Prezesa zarządu, wiceprezesa zarządu lub na wniosek trzech członków zarządu.
- Uchwały zarządu zapadają zwykłą większością głosów aktualnych członków zarządu.
- Uchwały zarządu mogą także zapadać bez odbycia posiedzenia w trybie obiegowym, poprzez złożenie pod uchwałą podpisów przez członków zarządu. W wypadku głosowania w trybie obiegowym należy sporządzić protokół głosowania.
- Uchwały zarządu stowarzyszenia mogą być zaskarżane na piśmie przez członków stowarzyszenia do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia uchwały lub doręczenia jej odpisu.
§ 27
Do kompetencji zarządu należą wszystkie sprawy nie zastrzeżone w niniejszym statucie na rzecz innych władz stowarzyszenia a w szczególności:
- reprezentowanie stowarzyszenia na zewnątrz w sposób wskazany w § 29,
- kierowanie bieżącą pracą stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
- przygotowywanie projektów uchwał Walnego Zgromadzenia,
- tworzenie stałych i doraźnych komisji stowarzyszenia.
§ 28
- Prezes zarządu wybierany jest przez członków zarządu spośród członków zarządu.
- Wiceprezes zarządu wybierany przez członków zarządu spośród członków zarządu działa w granicach określonych przez prezesa.
- Kompetencje prezesa w razie niemożności kierowania przezeń stowarzyszeniem na czas niemożności przejmuje wiceprezes.
§ 29
Oświadczenie woli w imieniu stowarzyszenia podejmuje jednoosobowo prezes lub wiceprezes stowarzyszenia lub dwóch pozostałych członków zarządu działających łącznie.
§ 30
- Komisja rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie na okres 4 lat spośród członków stowarzyszenia.
- Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
- Posiedzenia komisji rewizyjnej zwołuje przewodniczący komisji co najmniej raz w roku z własnej inicjatywy lub na wniosek innego członka komisji.
§ 31
Do kompetencji komisji rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności stowarzyszenia co najmniej raz w roku oraz prawidłowości działania jego organów,
- składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu i wnioskowanie w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi,
- składanie wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
§ 32
Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład organów wykonawczych stowarzyszenia.
Rozdział V
Majątek i finanse stowarzyszenia
§ 33
- Majątek stowarzyszenia służy wyłącznie do realizacji jego celów statutowych.
- Majątek stowarzyszenia tworzą:
- nieruchomości i ruchomości będące własnością stowarzyszenia,
- inne prawa majątkowe,
- środki pieniężne.
- Majątek stowarzyszenia powstaje z następujących źródeł:
- składek członkowskich,
- darowizn, spadków i zapisów,
- dotacji celowych,
- dochodów z własnej działalności gospodarczej,
- środków pozyskiwanych w ramach współpracy z innymi organizacjami działającymi w kraju i zagranicą,
- innych dochodów stowarzyszenia.
- Majątkiem stowarzyszenia administruje zarząd.
§ 34
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach i formach służących realizacji jego celów statutowych.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 35
- Zmiana statutu stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych stowarzyszenia.
- Wniosek o zmianę statutu może zgłosić na piśmie zarząd stowarzyszenia lub grupa co najmniej 8 zwyczajnych członków stowarzyszenia.
§ 36
- Likwidacja stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy zwyczajnych członków stowarzyszenia.
- Wniosek o likwidację stowarzyszenia może zgłosić na piśmie zarząd stowarzyszenia lub grupa co najmniej 15 zwyczajnych członków stowarzyszenia.
|